Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
DyrektorPaweł Kowalczyk
- adres
- ul. Wrzosowa 44, 25-211 Kielce, piętro 1, p. 171
- tel
- 41 200 14 01
Z-ca DyrektoraSylwia Wojciechowska - Borek
- adres
- ul. Wrzosowa 44, 25-211 Kielce, piętro 1, p. 135
- tel
- 41 200 14 41
Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami zajmuje się gospodarowaniem nieruchomościami,
wywłaszczaniem nieruchomości oraz realizacją zadań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej.
- W ramach wydziału funkcjonuje samodzielne stanowisko Geodety Powiatowego przy pomocy, którego Starosta wykonuje zadania, na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne
i kartograficzne, który w szczególności odpowiada za:- prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów
i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu; - uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
- zakładanie osnów szczegółowych;
- zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej;
- przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowanie i prowadzenie map
i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości; - ochronę znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
- prowadzenie powiatowej bazy danych wchodzącej w skład Krajowego Systemu Informacji
o terenie; - wydawanie odpłatnie na żądanie strony wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego;
- Udostępnianie gminom nieodpłatnie bezpośredniego dostępu do bazy danych ewidencji gruntów i budynków;
- sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków;
- uzgadnianie dokumentacji projektowej oraz założenie i prowadzenie sieci uzbrojenia w zakresie ewidencji geodezyjnej
- prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów
- W skład Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami - symbol „GN" wchodzą:
- Referat gospodarki nieruchomościami Powiatu i Skarbu Państwa - symbol „GN-I”;
- Referat ewidencji gruntów i budynków - symbol „GN-II”;
- Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej - symbol „GN-III”;
- Wieloosobowe stanowisko ds. regulacji stanu
prawnego nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu - symbol „GN-IV”; - Wieloosobowe stanowisko ds. organizacyjnych wydziału - symbol „GN-V”.
Dane kontaktowe i informacje dotyczące zakresu spraw realizowanych przez Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami:
https://www.powiat.kielce.pl/e-geodezja/zalatw-sprawe
Referat gospodarki nieruchomościami Powiatu i Skarbu Państwa
- Kierownik: Justyna Brzozowska, tel. 41 200 14 02, piętro 1, p. 172, e-mail:
Zadania referatu:
- reprezentowanie Skarbu Państwa i Powiatu w sprawach gospodarowania nieruchomościami;
- ewidencjonowanie nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu, prowadzenie sprawozdawczości,
przygotowywanie i prowadzenie przetargów na nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu; - gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu, w tym zbywanie,
nabywanie, wydzierżawianie, wynajmowanie, użyczanie nieruchomości wchodzących w skład
zasobu, oddawanie jednostkom organizacyjnym nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu
w trwały zarząd; - sporządzanie i aktualizowanie wykazów nieruchomości Skarbu Państwa według przepisów
ustawy z dnia 20 lipca 2017r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości; - podejmowanie czynności w postępowaniach sądowych w sprawach dotyczących nieruchomości
Skarbu Państwa i Powiatu, w tym w postępowaniach wieczysto-księgowych; - przejmowanie przez Skarb Państwa mienia pozostałego po podmiotach wykreślonych z KRS
według przepisów ustawy z dnia 20 sierpnia 1997r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym
Rejestrze Sądowym; - oddawanie nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu w użytkowanie wieczyste, aktualizacja opłat
rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości, zmiana stawek procentowych opłat
rocznych za użytkowanie wieczyste; - orzekanie o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości
zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005r. oraz orzekanie o przekształceniu prawa użytkowania
wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów
zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2018r., w tym ustalanie z tego tytułu opłat; - wywłaszczanie nieruchomości oraz ustalanie odszkodowań za wywłaszczone nieruchomości;
- prowadzenie postępowań o zwrot wywłaszczonych nieruchomości niewykorzystanych
zgodnie z celem wywłaszczenia; - ograniczanie w drodze decyzji sposobu korzystania z nieruchomości poprzez udzielenie
zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów
i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń
łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych oraz nadziemnych
obiektów
i urządzeń, niezbędnych do korzystania z tych urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik
wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody. Zobowiązywanie w drodze decyzji, właścicieli
nieruchomości do ich udostępniania w celu wykonywania konserwacji, remontów i usuwania
awarii urządzeń przesyłowych; - udzielanie zezwoleń, w drodze decyzji, na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku
siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstania znacznej szkody na okres nie dłuższy niż
sześć miesięcy; - prowadzenie postępowań dotyczących odszkodowań za szkody powstałe na nieruchomości
w związku z przeprowadzeniem inwestycji celu publicznego, po wydaniu decyzji o ograniczeniu
sposobu korzystania z nieruchomości; - udzielanie zgody na dysponowanie nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu;
- ustalanie w drodze decyzji, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową lub mienie
gromadzkie; - ustalanie w drodze decyzji, wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie, a także wykazu
obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości udziałów przysługujących
im we wspólnocie; - orzekanie o nieodpłatnym przyznaniu na własność działki na wniosek osoby, której przysługuje
prawo użytkowania działki gruntu z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego Skarbowi Państwa; - orzekanie o nieodpłatnym przyznaniu na własność działki, na której znajdują się budynki,
do których przysługuje prawo własności osobom przekazującym gospodarstwo rolne
na rzecz Skarbu Państwa lub ich spadkobiercom w zakresie niezbędnym do korzystania
z tych budynków; - ustalanie odszkodowania za grunty przejęte pod drogi powiatowe i gminne przejęte na rzecz tych
podmiotów na podstawie decyzji starosty o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej; - ustalanie odszkodowania za grunty wydzielone pod drogi publiczne, które z mocy prawa przeszły
na własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego na podstawie decyzji wójta
lub burmistrza zatwierdzającej podział nieruchomości na wniosek właściciela; - udzielanie informacji w sprawach uzyskania rekompensaty z tytułu pozostawionego poza
obecnymi granicami Państwa mienia; - udzielanie informacji zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji
publicznej; - opiniowanie podziałów nieruchomości Skarbu Państwa.
Referat ewidencji gruntów i budynków
- Kierownik: Anna Dziopa, tel. 41 200 14 04, piętro 1, p. 170, e-mail:
Zadania referatu:
- prowadzenie dla obszaru powiatu ewidencji gruntów i budynków oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów (aktualizacja operatu ewidencji gruntów i budynków, przygotowywanie projektów decyzji o zmianach w ewidencji gruntów i gleboznawczej klasyfikacji gruntów)
- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie teleinformatycznych baz danych ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości) oraz rejestru cen i wartości nieruchomości;
- sporządzanie powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją;
- przeprowadzanie postępowań scaleniowych i wymiennych;
- sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków.
Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
- Kierownik: Magdalena Szemraj, tel. 41 200 14 03, piętro 1, p. 142, e-mail:
Zadania:
- gromadzenie materiałów i zbiorów danych Powiatowego Zasobu Geodezyjnego
i Kartograficznego, w tym:- przyjmowanie zgłoszeń robót geodezyjnych od Wykonawców, przygotowywanie
i wydawanie materiałów do zgłoszonej pracy, weryfikacja przekazywanych zbiorów
danych i materiałów stanowiących wyniki prac geodezyjnych i kartograficznych,
przyjmowanie wykonanych prac do zasobu oraz pobieranie opłat za czynności związane z
prowadzeniem zasobu, - wydawanie kopii map i innych dokumentów zgromadzonych w zasobie
- przyjmowanie zgłoszeń robót geodezyjnych od Wykonawców, przygotowywanie
- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia
terenu; - tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych obiektów topograficznych;
- wydawanie licencji na reprodukowanie, rozpowszechnianie i rozprowadzanie materiałów
stanowiących Powiatowy Zasób Geodezyjny i Kartograficzny; - zakładanie, prowadzenie i udostępnianie baz danych szczegółowych osnów geodezyjnych;
- zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej;
- ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
- koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, ewidencjonowanie,
przetwarzanie i przechowywanie dokumentów dotyczących skoordynowanej dokumentacji
projektowej.
Wieloosobowe stanowisko ds. regulacji stanu prawnego nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu
Zadania:
- inwentaryzacja działek zajętych pod drogi powiatowe;
- regulacja stanu prawnego dróg powiatowych;
- aktualizowanie baz programu MIENIE - ewidencja mienia powiatu kieleckiego;
- sporządzanie sprawozdań z procesu ujawniania w księgach wieczystych prawa własności
nieruchomości powiatu kieleckiego.
Wieloosobowe stanowisko ds. organizacyjnych wydziału
Zadania:
- wykonywanie obsługi kancelaryjnej wydziału, w tym prowadzenie rejestru wpływu i wysyłki korespondencji;
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków;
- ewidencjonowanie i przechowywanie zbiorów protokołów, dyspozycji, uchwał Zarządu i Rady;
- ewidencjonowanie i przechowywanie umów, zamówień, zapotrzebowań danych statystycznych wynikających z zadań przypisanych do wydziału;
- obsługa techniczna wydziału;
- gospodarowanie składnikami majątkowymi wydziału w zakresie ustalonym zarządzeniem Starosty;
- prowadzenie składnicy akt wydziału zgodnie z instrukcją kancelaryjną, rzeczowym wykazem akt i instrukcją archiwalną;
- wydawanie wypisów i wyrysów z ewidencji.