Wielkie odkrycie geologiczne w gminie Łagów-kolejne w naszym regionie

24 Stycznia 2018

Kilka lat po znalezieniu w kopalni dolomitu w gminie Zagnańsk śladów tetrapoda, okazało się, że to nie jedyne miejsce gdzie mogą występować ślady prehistorycznych gatunków. Tym razem do historycznego odkrycia doszło we wsi Płucki w gminie Łagów.

Na skraju doliny znajduje się  stanowisko odkrywkowe, stworzone przez badaczy geologii i paleontologii. Jedyne takie w Europie Środkowej, gdyż słynie z zapisanej w profilu skalnym granicy pięter dewońskich. Znaleziono tam szczątki drapieżnej ryby pancernej- dunkleosteusa. Szacuje się, że gatunek ten występował w tym miejscu około 370mln lat temu i mógł mierzyć nawet do 20m długości.

Trzeba podkreślić, że obu wspomnianych odkryć dokonał pochodzący z Kielc, geolog z Państwowego Instytutu Geologicznego doktor Piotr Szrek, który od 20 lat prowadzi badania na terenie Łagowa. Te ostatnie dowiodły, że odnaleziono pierwsze pewne szczątki dunkleosteusa. Już lata temu dokonano odkryć tej ryby, lecz dopiero te ostatnie pozwoliły na skompletowanie informacji i kompleksową identyfikację.

Paweł Marwicki, burmistrz Łagowa planuje wykorzystać znalezisko do promocji gminy i regionu. Plany dotyczą stworzenia czegoś, co zainteresuje turystów. Pomysłami są ścieżka dydaktyczna oraz stworzenie miejsca, gdzie mogłyby być wystawiane eksponaty związane z geologicznymi skarbami regionu. Gmina rozważa skąd pozyskać dofinansowanie. Włodarz gminy uzupełnia, że obiekt ten najprawdopodobniej będzie się mieścił w budynku dawnej łaźni żydowskiej gdzie później funkcjonował komisariat. Centrum Przyrodnicze Prehistori i- to nazwa robocza przedsięwzięcia.

- Niebawem ukaże się na ten temat artykuł naukowy w National Geographic, autorstwa Pana doktora Szreka – mówi pan burmistrz. - Obecnie szczątki można obejrzeć w kieleckim Geoparku. Jest to największy eksponat, który funkcjonuje w tym obiekcie.

- Jestem dumny z kolejnego wielkiego osiągnięcia w naszym regionie - mówi starosta kielecki Michał Godowski o znalezisku w gminie Łagów. Jest to kolejny powód do dumy, który przyczyni się do promocji powiatu kieleckiego. Dunkleosteus- drapieżna ryba morska żyjąca około 370mln lat temu, będzie promowała nasz region obok takiej atrakcji jak Święty Krzyż-obecnie jej szczątki znajdują się w kieleckim Geoparku.

Co to za ryba?

Odnaleziony w Łagowie dunkleosteus to ryba morska z rodziny drapieżników. Występowała głównie w morzach północnych na terenach obecnej Europy i części Ameryki Północnej około 370mln lat temu. Ciekawą rzeczą są ogromne rozmiary w porównaniu do innych przedstawicieli tego gatunku. 20 metrów długości, 2 tony siły nacisku szczęk i długość głowy około 60cm. Dane te stawiają tę rybę pancerną na pierwszym miejscu jeżeli chodzi o rozmiary drapieżników, które kiedykolwiek występowały na ziemi. Jest również najstarszą przedstawicielką gatunku w Europie.

Wielkie odkrycie geologiczne w gminie Łagów-kolejne w naszym regionie Wielkie odkrycie geologiczne w gminie Łagów-kolejne w naszym regionie