Uwaga na zakupy z krajów azjatyckich
8 Lipca 2025Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów coraz częściej zgłaszają się konsumenci, którzy nabyli przez internet towary od sprzedających mających zarejestrowaną siedzibę w krajach azjatyckich będąc przekonanymi, że dokonali zakupów u polskiego przedsiębiorcy. Zamówione przedmioty, w większości obuwie i odzież, nierzadko są złej jakości i znacznie różnią się od zdjęć z oferty.
Jak się okazuje najczęściej klientów myli posługiwanie się przez nieuczciwych, zagranicznych przedsiębiorców polsko brzmiącymi nazwami stron swoich sklepów internetowych, nierzadko wykorzystujących polskie imiona lub określenia geograficzne. Oprócz niebezpieczeństwa otrzymania towaru niezgodnego z umową zakupy w takich sklepach wiążą się z wieloma utrudnieniami, które polegają m.in. w przypadku odstąpienia od umowy na obowiązku odesłania towaru do kraju azjatyckiego, z którego nadano przesyłkę, co wiąże się ze znacznymi kosztami.
Ponadto w razie problemów ze zwrotem pieniędzy oraz w przypadku nieuwzględnienia reklamacji klient ma mocno utrudnione możliwości ochrony swoich interesów i wyegzekwowania przysługujących mu praw- nie obowiązują tu polskie/europejskie przepisy.
W związku z powyższym pamiętajmy, że polskojęzyczna strona sklepu internetowego nie oznacza, że kupujemy od polskiego przedsiębiorcy, którego obowiązują uregulowania przewidziane w ustawie o prawach konsumenta.
Zwracajmy uwagę na zapisy regulaminu sklepu, w szczególności kto jest sprzedającym, czy polski podmiot nie występuje jedynie jako pośrednik, a jeśli tak to jakie przyjął na siebie obowiązki w związku z transakcją.
Opisany problem ma charakter ogólnopolski i dlatego też Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał poradnik ,,Zakupy z Azji- Sprawdź na co uważać’’, do którego link publikujemy poniżej
https://uokik.gov.pl/Download/1313
Znajdziemy tam wiele cennym rad dlatego zachęcamy do zapoznania się z jego treścią oraz przekazania go bliskim i przyjaciołom.
Przypominamy również, że mieszkańcy Powiatu Kieleckiego mogą zwrócić się o pomoc w sprawach konsumenckich do Powiatowego Rzecznika Konsumentów: tel. 41 200 12 80, e-mail: rzecznik.konsumentów@powiat.kielce.pl