Telefon interwencyjny: pół tysiąca konsultacji

21 Lutego 2022

Blisko pół tysiąca konsultacji telefonicznych i pomoc udzielona około 300 mieszkańcom powiatu kieleckiego (niektórym wielokrotnie). Dla psychologa i interwenta kryzysowego z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach, obsługujących telefon interwencyjny, to był pracowity rok. Zdecydowana większość zgłaszanych problemów dotyczyła obaw o zagrożenie zdrowia i życia w związku z COVID-19. Edyta Domagała interwent kryzysowy

Do dyspozycji mieszkańców powiatu w ubiegłym roku oddane zostały dwa numery telefonu interwencyjnego. Z pomocy specjalistów można było skorzystać do południa i po południu w dni robocze. Gdy była taka potrzeba, wsparcia udzielano również w miejscu zamieszkania osoby lub rodziny przeżywającej kryzys oraz w siedzibie PCPR.

Stefan Bąk- Najwięcej problemów zgłaszanych przez mieszkańców powiatu kieleckiego dotyczyło obaw o zdrowie i życie własne lub bliskich w związku z epidemią COVID-19. Za nami trudny pod tym względem rok. Mierzyliśmy się z kolejnymi falami koronawirusa, dużą zachorowalnością i niestety wysoką umieralnością. Ta sytuacja negatywnie wpłynęła na wielu z nas, co znalazło odzwierciedlenie w podejmowanych przez specjalistów interwencjach - informuje Stefan Bąk, członek Zarządu Powiatu w Kielcach.

Osoby korzystające z konsultacji telefonicznych mówiły o potrzebie kontaktu ze specjalistą w celu zmniejszenia lęku związanego z COVID-19. Zgłaszały również nasilające się konflikty i nieporozumienia wewnątrz rodzin w związku z izolacją. Zdarzały się też przypadki związane z przemocą domową. - Specjaliści podczas telefonicznych interwencji udzielali porad z zakresu psychoedukacji, wsparcia emocjonalnego, także w przeżywaniu żałoby po stracie bliskich z powodu COVID-19. Podejmowali też działania w celu zmniejszenia poczucia lęku, a także zapobiegania reakcjom depresyjnym - wylicza Anna Florczyk-Bielna, dyrektor PCPR w Kielcach.  

To był trudny czas również dla młodzieży. Izolacja od rówieśników, konieczność nauki zdalnej i przeniesienie kontaktów niemal wyłącznie do sieci spowodowała wzrost liczby przypadków prób samobójczych wśród nieletnich. Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2021 roku ponad 1300 dzieci w Polsce próbowało popełnić samobójstwo. Najmłodsze miało 7 lat.

Przypominamy, że w 2022 roku dział interwencji Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach prowadzi dwa telefony interwencyjne (664 713 394 i 795 136 978). Do dyspozycji są one codziennie w poniedziałek, środę i piątek w godzinach 8-12, a we wtorek i czwartek w godzinach 15-19.

plansza z numerami telefonu interwencyjnego

Specjaliści podpowiadają, jakie działania profilaktyczne są ważne w warunkach epidemii:

  • Dbanie o zdrowe relacje z bliskimi, przyjaciółmi, sąsiadami. Sprzyja to odreagowaniu napięć i stwarza możliwość uzyskania wsparcia w sytuacji obaw czy pojawiającego się niepokoju.
  • Dbanie o zdrowie własne poprzez m.in. stosowanie się do zaleceń sprzyjających zwiększeniu odporności zdrowotnej (dobry sen, zdrowe odżywianie, spacery, ruch, itp.), przestrzeganie obostrzeń.
  • Przemyślane działania prozdrowotne uwzględniające ryzyko zakażenia (zakupy po godzinach szczytu).
  • W sytuacji gorszego samopoczucia ważna jest szybka reakcja i skorzystanie z fachowej pomocy interwencyjnej, medycznej, psychologicznej, itp.
do góry
Zapraszamy na 17. Jarmark Świętokrzyski. 26 maja na Św. Krzyżu. Transport bezpłatny Nowy podział kompetencji w Zarządzie Powiatu Z uwagi na zmianę operatora telefonicznego mogą wystąpić problemy z uzyskaniem połączenia z filiami Wydziału Komunikacji i Transportu. Za utrudnienia przepraszamy. Do 19 maja można wysyłać zgłoszenia do II Powiatowego Przeglądu "Chwalcie łąki umajone" Telefony do Wydziału Komunikacji i Transportu Umów wizytę / Rejestracja pojazdów