Na kłopoty - wizyta w poradni

8 Marca 2019
 

Problemy wychowawcze? Trudności w nauce? Podejrzenie opóźnienia mowy czy wady wymowy? Bezpłatną diagnozę i pomoc można uzyskać w jednej z trzech powiatowych poradni psychologiczno-pedagogicznych.

Rozmowa z dr Karoliną Piłat, dyrektor Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bodzentynie.

  • Do kogo skierowana jest oferta powiatowej poradni?
  • Poradnia udziela pomocy dzieciom od momentu urodzenia, dzieciom  w wieku przedszkolnym, uczniom szkół podstawowych i młodzieży do momentu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej/ponadpodstawowej. Działaniami obejmujemy dzieci i uczniów z naszego rejonu, ponieważ na terenie powiatu kieleckiego działają trzy poradnie i cały obszar terytorialny jest pomiędzy nie podzielony. Powiatowa Poradnia w Bodzentynie  i Powiatowa Poradnia w Piekoszowie obejmują zasięgiem po 7 gmin, zaś poradnia w Chmielniku – 5 gmin. W swojej ofercie mamy zarówno diagnozę psychologiczno-pedagogiczną, logopedyczną, doradztwo zawodowe, jak i różnego rodzaju terapie, zajęcia profilaktyczne, warsztatowe prowadzone w szkołach, zajęcia wspomagające dla rodziców i nauczycieli.
  • Czy trzeba mieć skierowanie, aby uzyskać pomoc w poradni? Czy korzystanie z tej formy wsparcia jest nieodpłatne?
  • Jako publiczna poradnia pomocy udzielamy oczywiście nieodpłatnie i, co ważne, dobrowolnie.Nie jest wymagane żadne skierowanie – ani lekarskie, ani ze szkoły. Każdy rodzic, którego cokolwiek niepokoi w rozwoju dziecka, ma potrzebę sprawdzenia rozwoju intelektualnego, rozwoju mowy czy boryka się z problemami wychowawczymi może złożyć takie zgłoszenie na konsultację w poradni.
  • Kiedy zgłosić się do poradni? Co może zaniepokoić rodziców i wymagać konsultacji? 
  • Wszystko zależy oczywiście od tego, z jakim problemem rodzice i dziecko się borykają. Zgłoszenia w dużej części dotyczą trudności w nauce, problemów z zachowaniem, w relacjach z innymi dziećmi. W przypadku młodszych dzieci wizyta w poradni może być związana również z oceną gotowości do podjęcia nauki w szkole, czyli pójścia do pierwszej klasy. Później mogą to być różnego rodzaju trudności ogólne w uczeniu się, trudności dotyczące czytania, pisania, liczenia. Coraz częściej jednak do poradni zgłaszają się też rodzice z tymi najmniejszymi dziećmi, w wieku przedszkolnym lub jeszcze wcześniej. Problemy dotyczą nieprawidłowości w rozwoju ogólnym, psychoruchowym, często związanym ze stanem zdrowia fizycznego. My obejmujemy je diagnozą, wydajemy również dokumenty, które upoważniają do korzystania z różnych form pomocy.
  • Jakie to dokumenty?
  • Dwa podstawowe rodzaje dokumentów, które wydajemy, to opinie i orzeczenia, w tym opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Opinie, te „zwykłe”, dotyczą większości problemów, z jakimi zgłaszają się do nas rodzice z dziećmi. Orzeczenia natomiast, wydawane przez zespoły orzekające działające w poradni, dotyczą potrzeby kształcenia specjalnego – z uwagi na niepełnosprawność dziecka, indywidualnego nauczania lub indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego – ze względu na stan zdrowia, ale też  potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju są dla maluszków, które jeszcze nie chodzą do szkoły. Wydajemy je na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole, czyli do rozpoczęcia pierwszej klasy.
  • Jakie terapie proponuje się w poradni? 
  • Kadra każdej z poradni psychologiczno-pedagogicznych to psychologowie, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi. Nie mamy w swoim zapleczu lekarzy, więc wszystkie problemy typowo zdrowotne wymagają konsultacji, badań i zaświadczeń lekarskich, które rodzice przynoszą do nas ze swoich ośrodków zdrowia czy poradni specjalistycznych. My oferujemy im diagnozę psychologiczno-pedagogiczną i logopedyczną rozwoju dziecka w różnych obszarach: intelektualnym, emocjonalnym, rozwoju mowy, pomagającą w określeniu indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka, wyjaśnieniu mechanizmów funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu jego rozwiązania. Oferujemy terapię psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną, ale oprócz nich mamy też w ofercie terapię integracji sensorycznej i terapię EEG-Biofeedback.
  • Kiedy dziecko może być skierowane na taką terapię i jak ona się odbywa?
  • O doborze terapii decyduje specjalista po badaniu w poradni, zarówno jeśli chodzi o terapię logopedyczną, pedagogiczną, jak i psychologiczną. Również przy chęci skorzystania z terapii integracji sensorycznej, jak i EEG-Biofeedback wymagana jest najpierw wizyta w poradni. Gdy dziecko trafia do nas, nasi specjaliści stwierdzają, że akurat takiej formy terapii wymaga. W przypadku EEG-Biofeedback konieczne jest też zaświadczenie lekarskie od neurologa, że nie ma przeciwwskazań zdrowotnych. Każda terapia zajmuje określoną ilość czasu, treningi odbywają się w seriach, a o ich liczbie decyduje terapeuta prowadzący zajęcia, biorąc pod uwagę potrzeby dziecka. Spotkania odbywają się najczęściej raz w tygodniu. 
  • Czy poradnia kieruje także ofertę do szkół i przedszkoli?
  • Oczywiście. Jednym z naszych głównych zadań jest wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Zawsze odpowiadamy na zgłoszenia ze szkół, mimo naszych ograniczonych możliwości kadrowych. Ułatwieniem dla nauczycieli i rodziców chcących skorzystać z naszej pomocy są punkty konsultacyjne, które od wielu lat poradnie prowadzą w różnych szkołach swojego rejonu. Są to punkty psychologiczno-pedagogiczne, logopedyczne, a także punkty doradców zawodowych. Są dostępne dla całej gminy, na terenie której mieści się szkoła. Najczęściej raz w miesiącu pracownicy poradni jadą do szkoły i tam jest możliwość skorzystania bezpośrednio na miejscu z porady czy konsultacjispecjalisty.
  • Jakie są najczęstsze powody wizyty poradni, zwłaszcza jeśli chodzi o najmniejsze dzieci?
  • Bardzo częstym powodem, dla którego rodzice młodszych dzieci zgłaszają się do poradni, jest problem z rozwojem mowy, ale też problemy z zachowaniem, gdy dzieci są niespokojne, pobudzone lub mają trudności adaptacyjne przy próbie posłania ich do przedszkola.
  • A starsze dzieci i młodzież? Co dla nich może zaoferować poradnia?
  • W ostatnich latach nauki w szkołach podstawowych i gimnazjach (po raz ostatni w tym roku) często kierowana jest do poradni ze szkoły potrzeba organizacji zajęć grupowych z doradcą zawodowym. Bezpośrednio po zajęciach warsztatowych można skorzystać z indywidualnych konsultacji, porozmawiać z doradcą. Rodzice mogą też zgłosić dzieci do poradni na badania psychologiczno-pedagogiczne pod kątem doradztwa zawodowego – wyboru szkoły, ścieżki kształcenia czy predyspozycji zawodowych.
  • Dziękuję za rozmowę.

 

Teren działalności Powiatowych Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych: PPPP w Bodzentynie: gminy Bodzentyn, Górno, Bieliny, Łagów, Nowa Słupia, Masłów i Zagnańsk; PPPP w Chmielniku: gminy Chmielnik, Daleszyce, Morawica, Pierzchnica oraz Raków; PPPP w Piekoszowie: gminy Chęciny, Łopuszno, Miedziana Góra, Mniów, Piekoszów, Sitkówka-Nowiny i Strawczyn

Wszyscy mieszkańcy powiatu mogą skorzystać także z bezpłatnego punktu konsultacyjnego powiatowych poradni w siedzibie Starostwa Powiatowego w Kielcach ul. Wrzosowa 44, w sali nr 231 (II piętro) w każdy drugi poniedziałek miesiąca w godz. od 13:00 do 17:00, po wcześniejszym kontakcie tel. (041) 200-15-96. Najbliższy termin 11 marca 2019 r. 

dr Karolina Piłat dr Karolina Piłat
3

Powiatowe Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne

do góry
Z uwagi na zmianę operatora telefonicznego mogą wystąpić problemy z uzyskaniem połączenia z filiami Wydziału Komunikacji i Transportu. Za utrudnienia przepraszamy. Do 19 maja można wysyłać zgłoszenia do II Powiatowego Przeglądu "Chwalcie łąki umajone" Telefony do Wydziału Komunikacji i Transportu Umów wizytę / Rejestracja pojazdów