do góry
  • Czas pracy: pn. 7.00-17.15, wt.-pt. 7.15-15.15
    Wydział Komunikacji Transportu - godziny obsługi klientów:
    pn. 7.15-16.00, wt.-pt. 7.15-14.00
  • ul. Wrzosowa 44
    25-211 Kielce

  • tel. 41 200 12 00, 41 200 12 08
    fax 41 200 12 10

HERB I FLAGA POWIATU KIELECKIEGO - pobierz
21 października
2019

Jazda na "suwak" i "korytarz życia". Nowe obowiązki kierowców.

 

Rzadko kiedy posłowie mijającej kadencji byli tak zgodni jak w przypadku przyjęcia   regulacji dotyczących tzw. jazdy na "suwak" i "korytarza życia". Za nowelizacją prawa o ruchu drogowym było 415 posłów. Dwóch wstrzymało się od głosu, a sześciu było przeciw.

Korytarz życia: czym jest i jak go stosować?

W niektórych europejskich krajach jest to obowiązek, u nas do niedawna jedynie dobry obyczaj. Najprościej mówiąc, jest to: dodatkowy, wygospodarowany przez kierowców korytarz na jezdni. Mogą nim dotrzeć do poszkodowanych w wypadkach służby ratunkowe, a w tym przypadku każda sekunda może być na wagę złota.

Przyczyną wprowadzenia zmian jest usprawnienie ruchu pojazdom uprzywilejowanym w drodze do wypadku, a także poprawa płynności w miejscach, gdzie tworzą się korki i zatory. Nowe przepisy mają jasno określać, w jaki sposób ma być tworzony tzw. korytarz życia. Kierowcy jadący lewym pasem zjeżdżają maksymalnie w lewo, a z pozostałych pasów jak najbliżej prawej krawędzi.

W Niemczech, Czechach, Austrii, na Słowacji czy w Szwajcarii kwestia korytarza życia została umieszczona w prawie, a za nieprzestrzeganie tego przepisu grożą surowe kary. Jeśli chodzi o analogiczne sankcje w Polsce to oczywiste jest, że wraz z wejściem w życie nowelizacji, konieczne będzie zmodyfikowanie taryfikatora mandatów. Będzie to zapewne
i tak mniej niżu naszych zachodnich sąsiadów , gdzie osoba blokująca korytarz życia musi liczyć się z mandatem wynoszącym 320 euro, czyli prawie 1,4 tys. zł.

Jazda na suwak. Czym jest i jak stosować?

W jeździe na tak zwany "suwak" chodzi o zasadę wpuszczania po jednym samochodzie z każdej strony przy zwężeniach. Kierowcy jadący kontynuowanym pasem ruchu będą zmuszeni do ustąpienia pierwszeństwa pojazdom będącym na pasie, który się kończy. Manewr powinien odbywać się w sposób naprzemienny i pojedynczy, by zachować jak najwyższą płynność w ruchu.

Jak podają wyliczenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad , które były brane pod uwagę przy tworzeniu przepisów Ustawy, wprowadzenie przepisów jazdy na suwak pozwoli  zmniejszyć korki nawet o 50 proc. (według analiz), ograniczyć agresję drogową i zredukować liczbę kolizji. Obecnie mandat za blokowanie pasa ruchu wynosi od 50 do 500 zł, lecz złapanie winnego kierowcy należy do rzadkości.

 

następna poprzednia powrót do listy aktualności

banery

poprzedni baner
  • 8nVSCtil4pM6HMklMjC-bTmgxsRzV6f0F5bCv2AF2V0

  • K5ZQ3VAdEFCGVKYFQL6OZTUYrnDrl7vik3oIYfqfePs

  • o3--1demdUwNiOppJv3rX7QcPsSVdEzIpMB1Ho_zVVc

  • yI1z8PyeQCh5nlL-LOWQxuWcFzDEzSbYkS_XNgF3ytk

  • LwYKnX-H73CTVtDrz7OltrLSz14sEplkgxNxVr7QCxY

  • 1JhkADsh7zKKxS3VaR0-BkGwe3xbFmjNqJI7P---w9g

  • qNofshjKytUj_NQSIdVAj7qgQ4e4B8gTtnxa8PsePoY

  • 1JGMrD2uLFOskOylpcG6RKPxJsuXEgy_n26Zo1YtJQQ

  • YTNRd29rQolLX3aqU9NSwlfRbTqEdy07wrdEyTrMDs4

  • gMpxILS2BeOT-MBM2oijEmMyKEfv7r7rnW1bTOiLmXk

  • XhWwPl6Y_FqrHeFQ3GOAScGh3HgqvKxaGY9UbyHi5mg

  • pZJKT-psS6dmlmIe9ytSsi2_z7jQjaJeTocdGCy3S2M

  • OZJdarc8WY0xXnHt2W10eWAhC5fYMuIHn3IfAqeYXAg

  • da8VUSqsfutzgZoZF7Z-rjQaUFXM_si1RnplhSaoVoo

  • er6G1Pe8I5Vt3Wxj36RS-wJK_cLHtZ-K164ELhlL8As

następny baner